Translate

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Blog Archive

Facebook



Zoeken

ShareThis

Print Friendly and PDF

19 december 2011


Het eerste recept van de 100 recepten, die ik in een jaar moet bakken. Ik kan je zeggen, dat ik als een klein kind zo vrolijk ben. Ik weet niet wat het is, maar boter en suiker maakt een mens zoals ik zo gelukkig.


Het huis geurde tijdens het bakken en nu nog steeds naar taart en citroen. Kan je het voorstellen, daar kan toch geen geurtje van Ambi Pur tegen op? De kids waren ook in een beter humeur vandaag. Je hoeft alleen maar een cakeje op tafel te toveren en ze zijn zo aardig. Zo lief! Kan je goed gebruiken voor blackmailen (zeg ik met een duivelig stemmetje). Nee hoor zijn schatten van kids.


Het recept begon als een ramp. Bedoel een recept volg je. Je gaat niet op je eigen houtje wat anders doen. Al zegt je gevoel ‘dit is wrong!’, je houdt je netjes aan het recept. Mijn boter begon een olie vorm te krijgen toen ik de citroensap erbij schonk. Sjipper de sjips knalde er uit mijn giecheltje. Nee laten we niet zo gaan beginnen he. Gewoon doorgaan. Ik heb niet eens het 10 minuten tot een romige massa volgehouden (je moet 10 minuten kloppen tot een romige massa). Was niets romigs aan! In dit beslag zit ook maismeel. Nu heb ik altijd maismeel in huis, omdat mijn anti mannen funchi eten. Het ging er als pap in bij de kids. Ik vind het echt een heerlijke cake. Door de citroen heerlijk fris. Heerlijk voor bij de thee. Op de bovenste foto zie je dat de cake van onder een beetje gebroken is, dit komt omdat de cake nog een beetje warm was, dan is de structuur van de cake nog zo kwetsbaar. Als het helemaal laat afkoelen krijg je een lekker cakeje.


Benodigheden

Tulband, cakeblik of bakblik van 20 cm doorsnede
2 citroenen, de schil geraspt en van één het sap gezeefd
175 g boter
200 g suiker
3 eieren
200 g bloem, gezeefd met 2 eetlepels bakpoeder
100 g maïsmeel, de fijne
125 ml melk

Citroen glazuur

1 citroen, sap gezeefd
200 – 300 g poedersuiker

Roer in een kom de boter zacht en klop er eerst de suiker, dan de eieren en het citroensap door. Klop alles in 10 minuten tot een romige massa. Klop er nu eetlepel voor eetlepel de bloem en het maïsmeel door en vervolgens de citroenschil en tenslotte beetje voor beetje de melk. Doe het geheel in een beboterde tulband, cakeblik of taartvorm en bak de taart in 45 minuten in een op 180°C voorverwarmde oven tot hij van boven lichtbruin van kleur is.

Meng het gezeefde poedersuiker met het citroensap en verdeel deze glazuur over de nog warme taart.

Note: deze cake smaakt op z’n lekkerst de dag na het bakken. Echt een dag later is de structuur van de cake zacht en smeuïg. Zodra de cake afgekoeld is bewaren in een luchtdichte trommel of plastic doos/Tupperware.
Categories:

0 reacties:

Een reactie posten