Translate

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Blog Archive

Facebook



Zoeken

ShareThis

Print Friendly and PDF

19 december 2011




Nu ik hier eindelijk achter mijn computer zit. Voel ik de krampen in mijn rechter hand. Ik zal jullie in het kort en heel rustig vertellen waarom. Het was in twee woorden 'een ramp'. Dit is taart recept nummer 2. Het bakken van onbekende recepten. Ja, inderdaad! Onbekend. Dus van alles kan gebeuren. Ja van alles.


Dit is een worteltaart. Het bevat wortels (duhhh) en die moest ik schrappen en raspen. Dat ging goed (alleen ik schil mijn aardappels altijd met een klein mesje, nooit met een aardappelschiller), dus het raspen ging ik doen met een kaasschaaf. Werkt prima.


Toen moest ik amandelen malen. Om precies te zijn 300 gram. Dat zijn 3 bakjes vol. Dus ik mijn notenmaler pakken en toen zag ik dat mijn mesje er niet meer in zat. Goed dit leg ik vaak ook boven op de keukenkast, zodat kleine handjes zich niet kunnen bezeren. Maar het mesje lag niet meer waar ik het had gelaten. Heel de keuken ondersteboven. Geen mesje. Ik met mijn handen in mijn haar, want ik had de wortels al geschraapt en geraspt. Ik een hamer zoeken (ik zag een flits voorbij komen van Jamie Oliver die met een hamer als een bezeten nootjes stond te rammen. Hij zei 'goed tegen de stress'). Goed ik een hamer erbij genomen. Noten in een zakje en rammen maar. Ik dacht 'nou die zijn plat geslagen!'. Zak open en de nootjes hadden geen schrammetje! Nou echt, sprakeloos. Dus uiteindelijk heb ik 300 gram, 3 bakjes vol, amandelen...PER STUK...staan raspen, op een rasp, waar ik de wortels mee geraspt had. Nou echt...wat een werk was dat. Ik weet niet eens hoe lang ik bezig ben geweest. Ik weet dat ik heel de dag met deze taart ben bezig geweest. Rasp, rasp, rasp...hahaha...ik lach nog.

De taart moest 50 minuten in de oven op 220°C. Na 40 minuten ging ik even kijken en 'sjippsss', het was al super donker! Alleen van binnen was ze nog te zacht. Dus aluminiumfolie over de taart en terug in de oven. Dus voor mijn oventje voor dit recept zou ik de taart op 200°C moeten bakken. Al om al de taart smaakt heel lekker. Alleen heb ik niet het glazuur gemaakt, die bij het recept staat. Ik heb een mascarpone cream cheese frosting gemaakt.

 
Tip
Zie je dat je taart al goud bruin is gebakken, maar van binnen nog niet gaar. Bedek je taart dan met een stuk aluminiumfolie en bak de taart verder totdat hij gaar is.

Ingrediënten
 
springvorm 20 cm 275 g geschrapt en geraspte wortels 5 eieren, dooiers en witten gescheiden, de witten stijfgeslagen 300 g suiker 1/2 citroen, de schil geraspt 300 g geblancheerde amandelen, geschaafd 60 g bloem 1 theel bakpoeder 2 theel jam, abrikozenjam fondant voor de wortels als topper, oranje en groen.

Frosting
 
pakje ongezouten roomboter bakje mascarpone bakje philadelphia 1 theel vanille aroma snufje zout 200 g bakkerspoeder Citroenschil raspen van een halve citroen

of als je niet van frosting houd
 
160 g bakkerspoeder of poedersuiker 2 eetl citroensap 1 eetl water

Bereiding
 
Klop de eierdooiers met de suiker schuimig en voeg dan de citroenschil, amandelen en wortels toe. Zeef de bvloem met het bakpoeder en een snufje zout en doe dit bij het mengsel. Sla dan het stijfgeslagen eiwit erdoor en doe dit beslag in een goed beboterde en met bloem bestoven taartvorm. Bak de taart 50 minuten in een op 200 - 220°C voorverwarmde oven tot hij gaar is en een in het midden gestoken pen er schoon uitkomt. Laat de taart afkoelen.
 
Voor de frosting: Boter romig kloppen. Mascarpone en Philadelphia bij de boter en goed mengen. Vanille aroma toevoegen en even mengen. Citroenschil toevoegen en even mengen. Bakkerspoeder zeven en dit door het botermengsel en goed mengen. De afgekoelde taart in 3 lagen snijden. Op de eerste laag beetje citroensap sprenkelen en dan een dun laagje abrikozenjam en dan een laagje cream cheese frosting. Herhaal dit met de andere laag. De derde laag alleen de cream cheese frosting. Zijkanten ook besmeren met frosting. Ik heb nog wat gehakte noten aan de zijkanten aangebracht. Versieren met fondant wortels. De taart is gelijk klaar voor comsumptie.
 
Voor het glazuur: Vermeng voor het glazuur de suiker goed met het citroensap en het water. Bestrijk de koude taart nu eerst met jam (je kan dit verdunnen met 1 theel water). Bedek hem dan met een laag glazuur. Versier de taart met fondant wortels en bewaar hem mintens één dag in een goed afgesloten trommel.
Categories:

0 reacties:

Een reactie posten