Translate

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Blog Archive

Facebook



Zoeken

ShareThis

Print Friendly and PDF

19 december 2011

Mijn favoriete bak/kookboek die ik in mijn bezit heb is van Nigella Lawson - Hoe word ik een goddelijke huisvrouw. Alleen de titel al vind ik voor deze tijd helemaal geweldig. Zo goddelijk :). Goddelijke huisvrouw, zo moeten wij huisvrouwen ons zelf noemen. Het klopt precies.

Goed alle gekheid op een stokkie, wat maakt het allemaal uit. We gaan over naar de chocoladecake...even Nigella bellen voor een persoonlijke omschrijving van haar goddelijke chocoladecake. Ff wachten hoor, ik moet even bellen :). Was het maar waar dat ik haar even kon bellen. Bedoel hoe gaaf zou het klinken als je kon zeggen, dat ze een vriendin van je was. Kon ik gelijk vragen waarom bijna alle engelse en amerikaanse gebak recepten zo goddelijk zoet zijn? In deze cake ging 375 g basterdsuiker (sla me dood!), bedoel das toch niet normaal?

Je moet de cake volledig laten afkoelen. De cake zag er zo intens diepbruin uit, dat ik gewoon moest zien hoe ze er van binnen uit zag. Zo heet, warm en hoe het smaakte. Nou, ik kan je zeggen dat er allemaal Nigella kreuntjes mijn mondje uit floepte. Deze cake kan je helemaal laten afkoelen en ik denk dat alle choco addicts hier echt van genieten. Puur genot. Maar stop!!!! Dit is, en echt dan is het VIP goddelijk! Zo warm serveren met een bolletje van mijn chocolade ijs. Ieeeh!

Ingrediënten 225 g zachtgeroerde boter 375 g donkere basterdsuiker 2 grote eieren, losgeklopt 1 theel vanille extract 100 g pure chcola van de beste kwaliteit, gesmolten (ik heb de bittere chocolade gebruikt van de AH, paarse verpakking) 200 g bloem 1 theel dubbelkoolzure soda 2,5 dl kokend water cakeblik van 23x13x7 cm of 20 cm springvorm

Bereiding Verwarm de oven voor op 190C, gasstand 5, en schuif direct een bakplaat in de oven in verband met een eventuele kleverige druipels later. Vet de vorm in en bekleed hem met vetvrije papier of nog liever met siliconenenbakpapier. Het bekleden is belangrijk omdat het om een heel vochtige cake gaat. (Ik had bloem over mijn boter gestrooid, echt dat is puur automatisme :))

Roer de boter en de suiker romig met een houten lepel of met een elektrische handmixer.

Klop er de eieren en de vanille door. Spatel er vervolgens de gesmolten en iets afgekoelde chocola door. Meng goed, maar roer zo weinig mogelijk.

De ingrediënten moeten gemengd worden zonder dat het een luchtige massa word.

Spatel er dan de bloem door, waaraan de dubbelkoolzuur soda hebt toegevoegd. Wissel een eetlepel bloem steeds af met een eetlepel kokend water tot je een glad en tamelijk vloeibaar beslag hebt.

Giet het in de beklede vorm en bak het 30 minuten.

Temper de oven tot 170C, gasstand 3, en laat de cake nog 15 minuten bakken. Hij moet vanbinnen een beetje zompig blijven, dus een breinaald die je erin steekt komt er niet helemaal schoon uit.

Zet de cake in de vorm op een rooster en laat hem volledig afkoelen voor je hem lost. (Ik laat hem vaak de een dag of zo in de vorm staan, daar wordt hij, net als kruidkoek, alleen maar lekkerder van - dit zegt Nigella niet ik...lol.) Zit er niet over in als hij in het midden inzakt: dat zal hij zeker doen juist omdat het zo'n compacte, vochtige cake is.

Voor 8 - 10 plakken

Bron: Nigella Lawson - Hoe word ik een goddelijke huisvrouw

Categories:

0 reacties:

Een reactie posten